Rómeó és Júlia
2011.11.27. 18:31
Ebben a bejegyzésben a Rómeó és Júliáról lesz szó, de egészen más felfogásban, mint ahogy például én a középiskolában tanultam. Kállay Géza tanár úr sok olyan dologra rávilágított, amit eddig nem vettem észre, vagy nem láttam az összefüggéseket. Eddig ez volt a legérdekesebb előadás a számomra.
A dráma 1595-ben keletkezett. Komédiára utaló elemeket is tartalmaz, például a dajka és a fráter karakterei szórakoztató dialógokat kaptak. A Rómeó és Júlia azért mégis tragédiának tekinthető, hiszen a fontos szereplők a végén meghalnak, ez pedig egy visszafordíthatatlan esemény, amit nem lehet helyrehozni. ? A mű legelején Shakespeare felhívja a figyelmet az események végkimenetelére, valamint erkölcsi példázatot nyújt. Kérdéses mégis, hogyha ez tragédia, miért indul úgy, mint egy komédia? Miért írt bele Shakespeare olyan komikus szereplőket, mint Júlia vaskalapos, szűk látókörű apja, valamint miért kezdenek el a szereplők hirtelen mindennel sietni (ami szintén komédiára utaló elem)? Ráadásul az elején még úgy tűnik, a fő konfliktus megoldható. Az sem tipikus tragédia kezdés, hogy csetepatéval indul, azután bál következik, ami szintén nem egy tipikus tragédia helyszíne.
Moliére-i vonás, hogy a műben a szolgák oldják meg a problémákat uraik helyett, itt például a dajka és Lőrinc barát az, akik segítenek a szerelmeseknek. Érdekes jelenet például Júlia és Lőrinc barát kettőse, mikor a barát pontosan részletezi a lánynak, hogy milyen lesz az a halál közeli állapot, amibe őt a méreg juttatja. Miért volt ez szükséges? Shakespeare korában igen népszerű volt a drámákban ez az úgy nevezett elbeszélő műfaj, ebben az esetben Lőrinc barát minél képszerűbbé teszi a halált, annál jobban ráolvassa Júliára a sorsát. A barát megpróbálja az utolsó pillanatban eljátszani, hogy a darab mégsem tragédia.
A történetben ezen kívül nagy szerepet kap az előítélet, hiszen az alapkonfliktus is előítéleteken alapszik, amit a rivális családok tagjai éreznek egymás iránt. Például Tybalt sem tudja megindokolni, hogy miért utálja Rómeót ( „I will not endure it.”). Az egyedüli előítéletmentes családtagok Rómeó és Júlia, akik ugyan nem is tudtak a másik létezéséről, mégsem érzik első találkozásukkor, hogy bármi okuk lenne nem szeretni a másikat. Az előítéleten való felülkerekedés segíti a konfliktus feloldását, ugyanis az ellentétek feloldására az a legjobb módszer, ha az ellenséges csoportok (csoporttagok)egy közös cél eléréséért együtt küzdenek, ebben az esetben Rómeó és Júlia egymás iránti elkötelezettsége és áldozata megszünteti a Montague-k és Capuletek közti feszültséget.
A sok véletlen (Rómeó nem kapja meg Lőrinc barát levelét, Rómeó találkozik Júliával valamint belebotlik Tybaltba az esküvő után) mind elősegíti a tragédia szükségszerű kibontakozását, ami az első szerelem beteljesedését követi. A fordulópont, ahol a komédia tragédiába torkollik, Rómeó legjobb barátjának, Mercuciónak a halálával következik be. Érdekes színezetet ad a karakterének az a megállapítás, mi szerint lehetséges, hogy szerelmes volt Rómeóba, hiszen Júlia megjelenésekor Mercucio eltűnik a színről. Hamlet és Mercucio között lehetne egyébként érdekes párhuzamot vonni, hiszen mindkettőjüket az értelmiségi költők csoportjába sorolhatjuk.
Összegezve a történet azt meséli el, miként győzedelmeskedik a szerelem a halál fölött. A Rómeó és Júlia keletkezésekor az embereknek közvetlen élménye volt a járványról, ezért igyekeztek minden napot úgy megélni, mintha az utolsó lenne (carpe diem). Ezzel is magyarázhatjuk Rómeó és Júlia sietségét a házasságba. Shakespeare korában a nászéjszakán történteknek a metaforikus kifejezése a halál volt, így talál helyet a szerelem a halálban. Ugyan a főhősök meghalnak a darab végén, szerelmük mégis kibékíti a két családot, így mondhatjuk, hogy látszólag a halál győzedelmeskedett, de valójában a szerelem.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.